Firmy ze stolicy, które w ostatnim czasie bez skutku poszukiwały nowych pracowników, z pewnością zetknęły się z pojęciem headhuntingu. Nie jest ono wcale takie nowe, ponieważ agencje HR oferują tego typu usługi od lat – i budzą one coraz większe zainteresowanie. Kiedy i dlaczego warto skorzystać z headhuntingu w Warszawie? Na czym to dokładnie polega? Jak wybrać odpowiednią agencję, która pozyska dla nas pracownika? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
Czym jest headhunting?
Headhunting to strategia rekrutacyjna, w ramach której agencja HR dociera do potencjalnych kandydatów własnymi kanałami, wykorzystując do tego m.in. media społecznościowe oraz branżowe kontakty. Nie przeprowadza się więc tutaj klasycznej rekrutacji – cel jest bowiem jasno określony i chodzi o pozyskanie pracownika, który w 100% spełnia oczekiwania pracodawcy (nierzadko są to konkretne osoby wskazywane przez klienta).
Zadaniem agencji jest skontaktowanie się z takimi kandydatami i zaproponowanie im zmiany miejsca zatrudnienia oraz nakłonienie ich do tego, jeśli nie mieli takiego planu. W ramach headhuntingu agencja reprezentuje swojego klienta, prezentując jego ofertę kandydatom, a nawet – w zależności od ustaleń – pilotując cały proces zatrudnienia.
Kiedy warto skorzystać z headhuntingu?
Istnieje kilka typowych sytuacji, w których wybór headhuntingu będzie optymalną decyzją dla pracodawcy. Wymieniamy je poniżej:
- Trudności ze znalezieniem pracowników mających konkretne kwalifikacje zawodowe – jeśli od wielu tygodni czy nawet miesięcy przedsiębiorca nie może pozyskać odpowiedniego pracownika „z rynku”, to znak, że czas najwyższy podjąć bardziej zdecydowane działania właśnie w ramach headhuntingu.
- Brak odzewu na ogłoszenia – wiele firm zetknęło się z tym problemem. Jeśli pomimo kilkakrotnego opublikowania ogłoszenia na znanych portalach nie udaje się pozyskać żadnych zgłoszeń, to najwyraźniej standardowe metody rekrutacji nie będą tutaj skuteczne. W takiej sytuacji warto zaoszczędzić czas i pieniądze korzystając z usługi headhuntingu.
- Potrzeba pozyskania wysokiej klasy specjalisty – headhunting idealnie się do tego nadaje, ponieważ w ramach tej strategii pomijamy etap standardowej rekrutacji, a od razu skupiamy się wyłącznie na tych osobach, które wpisują się w profil kandydata, mają oczekiwane przez pracodawcę kwalifikacje zawodowe i są trudno dostępne na rynku. W ramach hadhuntingu agencja HR może nakłonić znakomitego kandydata do zmiany miejsca zatrudnienia, między innymi poprzez wykreowanie atrakcyjnego wizerunku marki pracodawcy (swojego klienta).
- Poszukiwanie pracowników wyższego szczebla – managerowie, członkowie zarządu, dyrektorzy, to tylko przykłady osób, które raczej nie zgłaszają się do standardowych procesów rekrutacyjnych. Znają swoją wartość, dlatego cierpliwie czekają, aż pracodawcy sami zaczną się o nich upominać (i oczywiście się licytować). W ramach headhuntingu można dotrzeć do pracowników wyższego szczebla i złożyć im propozycję zatrudnienia na długo przed tym, jak skontaktuje się z nimi konkurencja.
Głównie zalety headhuntingu
Najważniejszą zaletą tej strategii pozyskiwania pracowników jest zminimalizowanie ryzyka zatrudnienia nieodpowiedniej osoby. Ponieważ headhunter skupia się wyłącznie na kandydatach spełniających ściśle określone przez pracodawcę kryteria, to na gruncie kwalifikacji zawodowych kandydata z reguły nie ma się do czego przyczepić. Dlatego headhunting jest rekomendowanym rozwiązaniem do pozyskiwania specjalistów, osób o rzadkich umiejętnościach czy bardzo konkretnym wykształceniu.
Kolejną zaletą jest oszczędność czasu. Headhunting zwykle przyczynia się do szybkiego zakończenia procesu rekrutacji, ponieważ z góry odrzucamy opcję przyjmowania aplikacji od przypadkowych osób – nie trzeba ich więc weryfikować. W zasadzie headhunter od razu przechodzi do etapu rozmów kwalifikacyjnych.
Po stronie zalet warto wymienić także znaczące zwiększenie szans na pozyskanie pracowników, którzy raczej byliby poza zasięgiem pracodawcy, gdyby ten postawił na standardowy proces rekrutacyjny. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim te firmy, które nie mają silnej marki, a więc z założenia jest im trudniej wzbudzić zainteresowanie cenionych fachowców czy pracowników wyższego szczebla.
Komu powierzyć headhunting w Warszawie?
Na pewno nie przypadkowej agencji. Choć coraz więcej firm HR deklaruje gotowość do świadczenia usługi headhuntingu, to jednak radzimy, aby kierować się tutaj kryterium doświadczenia oraz renomy agencji. Headhunting jest bardzo trudną sztuką pozyskiwania pracowników, wymaga doskonałej znajomości rynku, poziomu wynagrodzeń, oczekiwań kandydatów oraz umiejętności kreowania atrakcyjnego wizerunku pracodawcy.
Dlatego wybierając agencję HR, która będzie odpowiadać za headhunting w procesie rekrutacyjnym, warto skupić się tylko na tych najlepiej ocenianych przez klientów. Na warszawskim rynku pod tym względem zdecydowanie wyróżnia się Verita HR – agencja HR rekomendowana przez aż 97% klientów biznesowych oraz 90% zatrudnionych za jej pośrednictwem pracowników. Szczegóły oferty Verita HR można sprawdzić na stronie internetowej https://veritahr.com/warszawa/headhunting/.