Wielu z nas, jeżeli nie decyduje się na urlop poza domem, przeznacza go na porządki domowe. Remonty, naprawy, przemeblowania to prace wymagające czasu i nadzoru, a będąc na urlopie można znacznie lepiej dopilnować ekipy lub bez pośpiechu doprowadzić dom do ładu. Jak to zrobić, aby po urlopie nie odczuwać jeszcze większego zmęczenia niż przed nim?
Harmonogram prac
Zaplanowanie prac „z głową” jest zawsze podstawą sprzątania. Porządki planuje się z kartką, na której najpierw trzeba wypisać wszystkie czynności, jakie zamierzamy wykonać, a następnie uporządkować je chronologicznie. Zadania rozdzielamy pomiędzy wszystkich domowników stosownie do ich możliwości. Na oddzielnej kartce wypisujemy materiały i akcesoria, które trzeba kupić, jeżeli w planach mamy remont albo naprawy.
Zakładamy też, że prace porządkowe będziemy wykonywać w określonych godzinach. Chodzi o to, żeby nie poświęcać na nie całego dnia od rana do wieczora, a rozłożyć je w czasie. Nie będziemy się wtedy przemęczać do tego stopnia, że następnego dnia nie będziemy w stanie zrobić czegokolwiek. Wysiłek dawkujemy z umiarem.
Może się zdarzyć, zwłaszcza po remoncie, że dokładne posprzątanie domu nie będzie możliwe bez użycia specjalistycznych środków czyszczących i sprzętu. W takiej sytuacji trzeba będzie zatrudnić firmę sprzątającą albo wypożyczyć maszyny i urządzenia i wykonać prace porządkowe we własnym zakresie.
Zasady sprzątania
Sprzątanie rozpoczynamy od nałożenia na najbardziej zabrudzone powierzchnie preparatów czyszczących, wymagających określonego czasu do skutecznego działania. Przykładem mogą być fugi w łazience, przypalony spód piekarnika, itp. W tym czasie zajmujemy się innymi rzeczami.
„Z góry na dół” to podstawowa zasada każdego sprzątania. W domu o kilku kondygnacjach zawsze zaczynamy prace od najwyższej, a w każdym pomieszczeniu – od sufitu ku podłodze. Dzięki temu nie trzeba będzie po raz kolejny myć podłogi po zrobieniu porządku w szafach i na półkach, a brud z niższych pięter nie przenosi się na wyższe. Na każdej z kondygnacji sprzątanie najlepiej rozpocząć od najbardziej zabrudzonego pomieszczenia, aby nie przenosić zanieczyszczeń w inne miejsca.
Drugą zasadą jest „od środka na zewnątrz”. Oznacza to, że najpierw należy umyć wnętrze szafki, a dopiero potem drzwiczki. Podobnie myje się lodówkę, piekarnik, kuchenkę mikrofalową, itp. Ta metoda zapobiega ponownemu zachlapaniu drzwiczek i roznoszeniu bakterii.
Segregując rzeczy, stosujemy zasadę „wyjmij – wyczyść – odłóż”. Najpierw wyjmujemy (lub zdejmujemy) przedmioty z półki, myjemy je i wycieramy, następnie czyścimy półkę i wreszcie układamy z powrotem wyczyszczone przedmioty. Tak postępujemy z bibelotami na półkach, talerzami w kuchni, kosmetykami w łazience czy narzędziami w szafce.
Porządkując szafę z ubraniami najlepiej wyjąć z niej wszystkie rzeczy, przejrzeć sztuka po sztuce i bez żalu rozstać się z tymi, których nie będziemy już nosić. Najlepiej ułożyć je w osobnym kartonie i wywieźć do kontenera na ubrania lub oddać komuś potrzebującemu. Przed ponownym powieszeniem i ułożeniem ubrań w szafie dokładnie czyścimy jej wnętrze. Można w niej też umieścić woreczek z potpourri (suszonymi kwiatami lub innymi częściami roślin) dla przyjemnego zapachu, który również odstrasza mole.
Sprzęt do czyszczenia
Podczas gruntownych porządków może się okazać, że nasze domowe urządzenia są niewystarczające. Można w tej sytuacji, jak już wspomniano, zatrudnić firmę sprzątającą albo wypożyczyć odpowiednie maszyny czyszczące. Jeżeli zdecydujemy się na tę drugą opcję, najważniejszym urządzeniem będzie odkurzacz o dużej sile ssania, przeznaczony do pracy na sucho i na mokro. Dobrym rozwiązaniem jest odkurzacz Numatic z rodziny George. Urządzenia te są solidnie wykonane, wydajne i skuteczne, łatwe w obsłudze i na tyle niedrogie, że opłaca się je zakupić na własność. Na pewno będą dobrze służyć wiele lat. Dystrybutorem tych odkurzaczy jest euroczystość.pl lub bonus-czystosc.pl. W firmach tych można również nabyć inne maszyny do sprzątania, jak szorowarki, parownice, mopy i inne akcesoria, przydatne do domowych porządków, jak również profesjonalne środki czystości. Są one niezwykle wydajne i ekonomiczne, bowiem sprzedawane są na ogół w postaci silnie skoncentrowanej.
Zanim podejmiemy decyzję o użyciu specjalistycznego sprzętu, zorientujmy się, jakie urządzenia będą potrzebne do wakacyjnych porządków i dopiszmy je na naszej liście.