niedziela, 3 marca, 2024

Warszawska Strefa Czystego Transportu: Większy obszar i nowe rozwiązania dla mieszkańców

- Reklama -

Po przeprowadzeniu konsultacji i dodatkowych badań, okazało się, że warszawska strefa czystego transportu (SCT) będzie większa niż pierwotnie planowano. Dodatkowo, wprowadzone zostaną nowe rozwiązania dla mieszkańców Warszawy, w tym dla seniorów i osób płacących podatki w strefie. Dzięki tym zmianom, jakość powietrza w mieście powinna się poprawić. W najbliższym czasie nowa propozycja SCT zostanie przedstawiona Radzie m. st. Warszawy, która podejmie decyzję o jej ostatecznym wyglądzie i terminach wprowadzenia.

Na początku tego roku władze stolicy przedstawiły pierwszy projekt strefy ograniczonego ruchu, a jednocześnie rozpoczęły się konsultacje społeczne na temat SCT, które trwały do końca kwietnia. Nadesłano ponad 3000 opinii i odbyło się wiele dyskusji i spotkań dotyczących zaproponowanych rozwiązań. Przeprowadzono również dodatkowe badania dotyczące zgłoszonych propozycji zmian.

Zgłoszone opinie miały wpływ na obecny kształt strefy. Przede wszystkim wprowadzono wiele ulg i wyjątków z uwzględnieniem potrzeb seniorów i mieszkańców strefy. Nowy projekt daje mieszkańcom strefy cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Dla kierowców z Warszawy, ale z poza obszaru SCT oraz dla osób z innych miast, warunki nie ulegają zmianie. Natomiast auta kierowców, którzy skończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe będą mogły wjeżdżać do strefy bez ograniczeń.

Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli.

Po analizie wszystkich opinii zebranych podczas konsultacji społecznych oraz po zapoznaniu się z raportami ekspertów, władze stolicy postanowiły poszerzyć obszar strefy i jednocześnie dać więcej czasu mieszkańcom strefy na wymianę pojazdów niespełniających norm emisyjnych.

Nowe założenia warszawskiej strefy ograniczonego ruchu zakładają, że obejmie ona: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (z wyjątkiem fragmentu z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworca Zachodniego) i Pragę Południe (z wyjątkiem Olszynki Grochowskiej: niezamieszkałego obszaru PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (z wyjątkiem Sadyby, Stegn, Augustówki i części Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Osoby mieszkające wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie będą zwolnione z wymagań strefy na dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Zasady SCT będą ich dotyczyć dopiero od stycznia 2028 r. – wtedy nie będą mogli jeździć po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańcy Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, będą musieli spełniać niezmienne wcześniej zaprezentowane wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli jeździć po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. skończą 70 lat), pod warunkiem, że byli już właścicielami swoich pojazdów przed przyjęciem uchwały o SCT. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą mogły wjeżdżać do strefy bez ograniczeń.

- Reklama -

Jesteś świadkiem interesującego wydarzenia?

Jesteś świadkiem wypadku, pożaru lub innego ważnego wydarzenia? wyślij do nas informacje, zdjęcie przez profil na Facebooku lub na adres email: kontakt@ycw.pl

Przeczytaj również

- Reklama -
- Reklama -

Najnowsze artykuły

Poznaliśmy wykonawcę pierwszego odcinka trzeciej linii metra

Informacje o tym, kto będzie odpowiedzialny za projekt pierwszego odcinka trzeciej linii metra w Warszawie, są już dostępne. Trasa,...
- Reklama -

Podobne artykuły

- Reklama -