Tramwaje w Warszawie nie tracą czasu. Na ponad połowie skrzyżowań jest już dla nich zielona fala. Ale kosmiczna technologia sprawi, że miejsc, gdzie nie trzeba będzie czekać na zielone, będzie jeszcze więcej.
Aż 9 ciągów ulic, 35 skrzyżowań i 4 węzły – właśnie w tylu miejscach Tramwaje Warszawskie wprowadzają nowe algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Przyśpieszy aż 20 linii tramwajowych. Na każdym skrzyżowaniu z zieloną falą tramwaj będzie stał krócej nawet o 60 sekund. A im więcej takich skrzyżowań, tym większa jest suma zaoszczędzonego czasu. To przede wszystkim zysk dla pasażerów, którzy będą spędzali mniej czasu w podróży. To także oszczędność czasu dla tramwajarzy, którzy zagwarantują wyższą punktualność tramwajów. W przypadku bardziej skomplikowanych skrzyżowań, oszczędzamy nawet kilka minut.
Kosmiczna
technologia dla tramwajów w Warszawie
Dotychczas
budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać
czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej
instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy
złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a
nawet rozkopywanie ulic. W Tramwajach Warszawskich jest zespół
pracowników, którzy zajmują się tworzeniem algorytmów
skracających czas przejazdu tramwajów i wprowadzają zieloną falę.
Inżynierowie i inżynierki zaproponowali skorzystanie z nadajników
satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach w
Warszawie. System zielonej fali oparty o nadajniki GPS i
oprogramowanie Tramwajów Warszawskich działa już na trzech
skrzyżowaniach. Powstają satelitarne strefy wykrywania
nadjeżdżających tramwajów.
Oszczędności
i niezawodność
System
jest niezawodny, bo także zbiera dane z już zamontowanych,
najczęściej na innych skrzyżowaniach, czujników podczerwieni i
indukcyjnych. Różne systemy nawzajem się uzupełniają, co podnosi
ich niezawodność. Wszystkie zebrane dane są przetwarzane w
systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów
w Tramwajach Warszawskich. Wirtualną zieloną falę po
zebraniu doświadczeń, zdecydowaliśmy się stosować w całej
stolicy. Oszczędzamy pieniądze i czas przeznaczony na roboty
ziemne.
Na ilu skrzyżowaniach będzie zielona fala dla tramwaju?
Od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju włączaną przez nadjeżdżający tramwaj wzrosła z 98 do 142. Jest to już blisko 60 procent skrzyżowań w stolicy przez, które przejeżdżają tramwaje. Tramwaje Warszawskie planują, że w 2021 roku będzie ich już aż 70 procent.
Na których skrzyżowaniach zostanie zamontowana zielona fala?
Tramwaje Warszawskie skupiają się na kilku obszarach w Warszawie. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i Grochowska. W centrum – między innymi: Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placu Zawiszy i na placu Starynkiewicza. Zielona fala pojawi się w kolejnych miejscach na torach na Żoliborzu, Bemowie i Mokotowie. Szczegółowy spis ulic i ciągów: na stronie Tramwajów Warszawskich