15 kwietnia Rada Warszawy przegłosowała rozszerzenie strefy płatnego parkowania o dwie kolejne dzielnice. W jakich dzielnicach trzeba będzie zapłacić za parkowanie? Kiedy zmiana wejdzie w życie?
Warszawska strefa płatnego parkowania jest największa w Polsce, w ubiegłym roku została powiększona o 7,8 tys. miejsc postojowych na Woli i Pradze-Północ. Od września do strefy dołączą kolejne dzielnice: Żoliborz i Ochota. Celem polityki parkingowej miasta jest przede wszystkim ułatwienie znalezienia wolnego miejsca postojowego tym, którzy go rzeczywiście potrzebują. Opłaty za parkowanie pobiera się po to, aby chętnych do zaparkowania było mniej niż miejsc postojowych.
Zarówno Żoliborz, jak i Ochota od dłuższego czasu odczuwają negatywne konsekwencje rosnącej liczby samochodów i cierpią na znaczny deficyt miejsc postojowych.
– Wzorem innych europejskich miast chcemy zmieniać nawyki transportowe mieszkańców poprzez rozszerzanie strefy płatnego parkowania. Porządek w tym zakresie robimy już od kilku lat, jednak kulminacja prac nastąpiła w ciągu ostatniego roku – dzięki dobrej współpracy z Radnymi m.st. Warszawy. Tak jak zapowiadał prezydent Rafał Trzaskowski, w ostatnim czasie udało się też uszczelnić system dzięki wprowadzeniu pojazdów e-kontroli. To ogromny projekt, który w znaczącej części sfinansowany został ze środków unijnych – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Nowy abonament
Aktualnie posiadacze abonamentu mogą parkować bezpłatnie na niewielkim obszarze w pobliżu miejsca zamieszkania. Przywilej ten, kosztujący zaledwie 30 zł rocznie, obejmuje maksymalnie 8 parkomatów oddalonych nie więcej niż 150 m od domu.
Zmiana umożliwi, oprócz takiego abonamentu, skorzystanie również z drugiej, znacznie korzystniejszej opcji abonamentu obszarowego. Będzie on uprawniał do bezpłatnego postoju na dużo większym obszarze, obejmującym całe osiedle lub znaczną część dzielnicy. Takie obszary obejmować będą nawet kilkadziesiąt ulic i od kilkuset do 1,5 tysiąca miejsc postojowych. To nie wszystko – dzięki abonamentowi obszarowemu będzie można otrzymać identyfikator uprawniający do postoju na dodatkowych miejscach zarezerwowanych tylko dla mieszkańców.
Koszt abonamentu obszarowego wyniesie 600 zł rocznie. Mieszkańcy będą mogli również pozostać przy abonamencie rejonowym, który będzie nadal wydawany na dotychczasowych zasadach.
Abonament tylko dla płacących PIT w Warszawie
Możliwość uzyskania abonamentu uprawniającego do bezpłatnego postoju ma przysługiwać tylko osobom rozliczającym podatek PIT w Warszawie. Miasto chce w ten sposób zachęcić osoby zamieszkałe w stolicy do rozliczenia podatku w miejscu zamieszkania.
Niepełnosprawne osoby spoza Warszawy nadal będą mogły parkować bezpłatnie na wszystkich „kopertach”. Warszawa znosimy wymóg posiadania prawa jazdy do uzyskania karty N+. Ma to ułatwić opiekę nad osobami, które nie są w stanie samodzielnie prowadzić auta.
Od kiedy zmiany w strefie płatnego parkowania w Warszawie?
Zmiany wejdą w życie 6 września 2021 roku, a o abonamenty według nowych zasad będzie można wnioskować już w sierpniu.